Verwachtingsmanagement en BIM

Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden moet ik constateren dat we, als het om BIM gaat, veel woorden nodig hebben om elkaar uit te leggen wat we bedoelen. Soms kan een projectteam zelfs aanvoelen als een stuurloos schip dat bijna ten onder gaat in een zee van communicatieve misvattingen. 

Bekende termen worden vage kreten en waar we voorheen een duidelijke taakverdeling hadden, lijken grenzen te vervagen.

Geschreven door
Stefan Janssen
Directeur / Adviseur

Takenpakket

Het valt me op dat mensen sinds het BIM-tijdperk zijn gaan twijfelen over de inhoud van hun takenpakket. Worden adviseurs plotsklaps aannemers en vice versa? Nee! Ook met BIM is het mogelijk om, afhankelijk van de gewenste contractvorm, de uitvraag of programma van eisen op te zetten. Een adviseur neemt samen met de opdrachtgever het initiatief en afhankelijk van de vraagstelling stroomt de aannemer in. Bij elk project zijn de taken en de te nemen stappen nagenoeg identiek. De vraag is; wat doet de adviseur en wat doet de aannemer? Wie betaalt, bepaalt, dus opdrachtgever … geef maar aan wat u graag wilt of laat u goed adviseren.

Verwachtingen

BIMmen is in behoorlijk veel projecten een nieuwe manier van werken, waarbij we te maken hebben met een diversiteit aan BIM-ervaring en -kennis. Hetzelfde kunstje nogmaals doen, is helaas niet altijd mogelijk door wisselende samenstellingen. In mijn ervaring zie ik dat het voor ketenpartners niet altijd meevalt om de verwachtingen van het eindproduct in BIM op juiste wijze te definiëren. Het Level Of Detail (LOD) geeft een richting, maar heeft een forse bandbreedte. Sommige partners hanteren LOD 100 tot 500, de Rijksvastgoeddienst spreekt inmiddels over een ‘As designed’ en een ‘As-built’ model en andere organisaties hanteren tussenvarianten zoals een LOD350-model. Feitelijk maakt het niet uit wat er wordt afgesproken, als er vooraf maar duidelijk wordt aangegeven wat er aan het einde wordt verwacht. Een uniforme, begrijpbare en praktische standaard zou daar uiteraard wel aan bijdragen.

Ambitie

Velen stellen dat deze onduidelijkheden ontstaan door de inzet van BIM. Niets is minder waar want in het tijdperk zonder het Bouw Informatie Model waren er gelijke issues. Ook toen waren er diverse contractvormen en werd er bijvoorbeeld gesproken over een Voorlopig Ontwerp plus (VO+).

De oplossing zit in een goed startoverleg. Laat opdrachtgevers hun ambitie uitspreken en stel de juiste vragen om die ambitie helder te krijgen. Bepaal gezamenlijk de BIM-doelstellingen. Dit heet verwachtingsmanagement. Dus, wordt het model gebruikt om een clashvrij ontwerp te maken, om de gebruiker optimaal te informeren met een 3D visualisatie of om een onderhoudsplan te koppelen? Houdt deze doelstellingen gedurende het proces dus voor ogen, vertaal ze naar praktische werkafspraken en leg ze vast in het BIM-protocol. Een goed project staat of valt met het managen van de verwachtingen. Zowel met als zonder BIM.