- U bevindt zich hier:
- Klictet
- Onze projectreferenties
- Nieuwbouw IKC De Wisselaar - Breda
Nieuwbouw IKC De Wisselaar - Breda
Installatieadvies
De ambitie van het schoolbestuur bij dit project was een energiezuinig, toekomstbestendig en flexibel schoolgebouw. Daarnaast was de nadrukkelijke wens om de onderwijsvisie te wijzigen door niet meer te kiezen voor traditionele gesloten klaslokalen. De nieuwe school heeft een open karakter; veel open ruimten die met elkaar in verbinding staan om toekomstgericht onderwijs te kunnen geven. De klaslokalen hebben geen deuren en een beperkt aantal dichte wanden, waardoor er een open leeromgeving is ontstaan.
Breedsaam is de initiatiefnemer en onze opdrachtgever voor dit project. Zij zijn een coöperatieve vereniging van 11 schoolbesturen in Breda en dragen bij aan maximale ontwikkelingskansen voor kinderen door het realiseren van een rijke leer- en werkomgeving en een veilig en gezond leer- en werkklimaat.
Met deze achterliggende gedachte zijn zij dit project opgestart. De vervangende huisvesting is bestemd voor KBS De Wisselaar, peuteropvang ’t Kuikenhof en bso Tiktak. Het oude onderwijsgebouw is volledig gesloopt.
Het nieuwe IKC De Wisselaar bestaat uit tien klaslokalen (open structuur), één peuteropvanggroep, een centraal hart (aula), een speellokaal, diverse ondersteunende kantoor- en vergaderruimten en een gymzaal. Ook heeft het gebouw voldoende flexibiliteit bij groei of krimp van het aantal gebouwgebruikers.
Al in een vroegtijdig stadium zijn alle wensen en eisen geinventariseerd en doorgesproken in diverse werkgroepen. De output hiervan is door ons vertaald in diverse installatieconcepten die hierbij aansluiten. Deze installatieconcepten zijn verwerkt in een variantenstudie waarbij gekeken is naar zowel de investering als de exploitatie gedurende de levensduur van 30 á 40 jaar. Middels een Multi Criteria Analyse (MCA) is inzichtelijk gemaakt wat de voor- en nadelen zijn van de installatieconcepten op gebied van technische haalbaarheid, economische haalbaarheid, duurzaamheid en comfort.
Warmte- & koudevraag worden tot een minimum gereduceerd door rekening te houden met de externe warmtelasten en bezetting van het gebouw. Het bouwkundig ontwerp en bouwfysische gebouweigenschappen sluiten hierbij aan en dragen bij aan een duurzaam totaal. Daarbij is er gekeken naar de positionering en hoeveelheid van het glas, worden koudebruggen zo veel als mogelijk voorkomen, en is het verliesoppervlakte geminimaliseerd door een compact bouwkundig ontwerp.
De school is voorzien van een omkeerbare buitenluchtwarmtepomp die voorziet in de benodigde warmte en koude. Een gebalanceerd ventilatiesysteem met hoogrendement warmteterugwinning en vraagsturing op basis van CO2 draagt bij aan een gezonde werk- en leeromgeving.
Daarnaast is het gebouw voorzien van een energiezuinig verlichtingsconcept met daglichtafhankelijke regeling. Het gehele verlichtingsconcept is volledig in led uitgevoerd.
Tevens zijn de voorbereidingen getroffen om het beschikbare dakoppervlak in te zetten voor het plaatsen van zonnepanelen. Hiermee is een energieneutrale school haalbaar.
Een van de bijzonderheden bij dit project is de mogelijkheid voor het realiseren van een groene en educatieve daktuin.